HIPPISCH
.
.
.
.
.
.
.
.
.
3088 HD Rotterdam
Postbus 8015
3009 AA Rotterdam
HIPPISCH
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Breda Hippique (vanaf 2011 Outdoor Brabant) trok in 2010 een recordaantal van 50.000 bezoekers, inclusief de toenmalige koningin Beatrix en haar kleindochters Amalia en Ariane. In 2011 werd IJsbrand Chardon voor het eerst in zijn sportcarrière Europees Kampioen Vierspan in Breda.
Nieuwe positionering
RSP is van 2009 tot en met 2017 verbonden geweest aan dit hippische topsportevenement en stond aan de wieg van een nieuw ingeslagen weg op sportief- en zakelijk vlak. Onder meer de hospitality- mogelijkheden en de indeling van het terrein werden ingrijpend veranderd.
Bovendien was RSP de architect van een nieuwe positionering. Vanzelfsprekend in lijn met onze visie: een event als totaalconcept, met een permanent bestaansrecht en verankerd in de samenleving. Outdoor Brabant is op die manier uitgegroeid tot een regionaal platform waar sport, onderwijs, overheid en het bedrijfsleven samenkomen.
Afwikkeling
Voor het bestuur en de organisatie was een permanent terrein met een 12-maanden kalender de enige manier om het bestaansrecht van Outdoor Brabant te waarborgen. De 12-maanden kalender is namelijk een voorwaarde voor partijen om in ons platform te blijven investeren en daarmee om Outdoor Brabant op het huidige ambitieniveau te kunnen blijven organiseren. Helaas is het niet gelukt een passende, permanente locatie te vinden. Dat liet het bestuur en de organisatie van Outdoor Brabant geen andere keus dan de activiteiten te staken.
Rol RSP: verantwoordelijk voor gehele event
Breda Hippique (vanaf 2011 Outdoor Brabant) trok in 2010 een recordaantal van 50.000 bezoekers, inclusief de toenmalige koningin Beatrix en haar kleindochters Amalia en Ariane. In 2011 werd IJsbrand Chardon voor het eerst in zijn sportcarrière Europees Kampioen Vierspan in Breda.
Nieuwe positionering
RSP is van 2009 tot en met 2017 verbonden geweest aan dit hippische topsportevenement en stond aan de wieg van een nieuw ingeslagen weg op sportief- en zakelijk vlak. Onder meer de hospitality- mogelijkheden en de indeling van het terrein werden ingrijpend veranderd.
Bovendien was RSP de architect van een nieuwe positionering. Vanzelfsprekend in lijn met onze visie: een event als totaalconcept, met een permanent bestaansrecht en verankerd in de samenleving. Outdoor Brabant is op die manier uitgegroeid tot een regionaal platform waar sport, onderwijs, overheid en het bedrijfsleven samenkomen.
Afwikkeling
Voor het bestuur en de organisatie was een permanent terrein met een 12-maanden kalender de enige manier om het bestaansrecht van Outdoor Brabant te waarborgen. De 12-maanden kalender is namelijk een v
Het Wereldkampioenschap Ponymennen was uitermate geslaagd. Niet alleen vanwege topsport op het hoogste niveau, maar ook werd dit WK druk bezocht om zakelijk te netwerken. Bram Chardon en het Nederlands team waren de winnaars van respectievelijk het individueel klassement en het landen klassement.
Rol RSP: verantwoordelijk voor gehele event
Het Wereldkampioenschap Ponymennen was uitermate geslaagd. Niet alleen vanwege topsport op het hoogste niveau, maar ook werd dit WK druk bezocht om zakelijk te netwerken. Bram Chardon en het Nederlands team waren de winnaars van respectievelijk het individueel klassement en het landen klassement.
Rol RSP: verantwoordelijk voor gehele event
Van 19 tot 25 augustus 2019 waren er maar liefst 3 hippische Europese Kampioenschappen in Rotterdam: Springen, Dressuur en Para-dressuur. Een week lang topsport van het allerhoogste niveau omlijst door een divers side-eventsprogramma.
Maatschappelijke side-events
Niet alleen tijdens de EK’s, ook in de aanloop en na afloop werd dit maatschappelijke activatieprogramma geladen, in samenwerking met diverse partners uit de stad. Bijvoorbeeld het al bestaande Werken als een Paard, maar ook activiteiten voor kinderen uit focuswijken, die op het speciaal onderwijs zitten of voor zieke kinderen. In aanloop naar de EK’s zijn bovendien meerdere initiatieven ontwikkeld om, jonge en oudere, Rotterdammers in beweging te krijgen.
Rol RSP: verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling, de organisatie en de sponsorwerving en -begeleiding van de EK’s.
Van 19 tot 25 augustus 2019 waren er maar liefst 3 hippische Europese Kampioenschappen in Rotterdam: Springen, Dressuur en Para-dressuur. Een week lang topsport van het allerhoogste niveau omlijst door een divers side-eventsprogramma.
Maatschappelijke side-events
Niet alleen tijdens de EK’s, ook in de aanloop en na afloop werd dit maatschappelijke activatieprogramma geladen, in samenwerking met diverse partners uit de stad. Bijvoorbeeld het al bestaande Werken als een Paard, maar ook activiteiten voor kinderen uit focuswijken, die op het speciaal onderwijs zitten of voor zieke kinderen. In aanloop naar de EK’s zijn bovendien meerdere initiatieven ontwikkeld om, jonge en oudere, Rotterdammers in beweging te krijgen.
Rol RSP: verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling, de organisatie en de sponsorwerving en -begeleiding van de EK’s.
Equestrum, hét internationale hippische kennis- en innovatiecentrum in Zuid-Holland en de metropool Rotterdam – Den Haag, werkt met verschillende partijen en netwerken van ondernemers, onderwijs en overheid aan kennisontwikkeling en innovatie voor de hippische sector. Een van de belangrijkste middelen hiervoor is mbo-opleiding Paardensport die Lentiz in Maasland sinds 2017 aanbiedt. Een opleiding die nationaal en binnen aanzienlijke tijd tevens internationale aantrekkingskracht uitoefent en daarmee de betrokken bedrijven in de regio op de kaart zet.
Daarnaast is Equestrum de plek waar (hippische) bedrijven terecht kunnen voor hun ontwikkelingsvraagstukken en innovatieve ideeën. Het practoraat, ofwel het onderzoekgedeelte van de opleiding, werkt in samenwerking met het bedrijfsleven, praktijkgerichte onderzoeksprojecten uit. Dit versterkt de kwaliteit van de opleiding en maakt actuele kennis en onderzoeksresultaten beschikbaar voor de bedrijven.
Via de samenwerking met de hippische bonden (KNHS,FNRS en KWPN) is er ook intensieve betrokkenheid van hippische experts op allerlei gebieden. Al met al een samenwerking die de gehele branche op een hoger niveau brengt en tevens een aanjager is van nieuwe verdienmodellen. Dit wordt versterkt door de jaarrond kalender met inspiratiesessie, clinics en masterclasses die worden uitgevoerd met de Equestrum partners gedurende het jaar voor studenten en de branche. De basis van een lerende gemeenschap.
RSP is verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling en de strategie, vervult de rol van motor binnen de organisatie (projectbureau) en neemt de PR & Communicatie en de sponsorwerving en -begeleiding van Equestrum voor haar rekening.
Equestrum, hét internationale hippische kennis- en innovatiecentrum in Zuid-Holland en de metropool Rotterdam – Den Haag, werkt met verschillende partijen en netwerken van ondernemers, onderwijs en overheid aan kennisontwikkeling en innovatie voor de hippische sector. Een van de belangrijkste middelen hiervoor is mbo-opleiding Paardensport die Lentiz in Maasland sinds 2017 aanbiedt. Een opleiding die nationaal en binnen aanzienlijke tijd tevens internationale aantrekkingskracht uitoefent en daarmee de betrokken bedrijven in de regio op de kaart zet.
Daarnaast is Equestrum de plek waar (hippische) bedrijven terecht kunnen voor hun ontwikkelingsvraagstukken en innovatieve ideeën. Het practoraat, ofwel het onderzoekgedeelte van de opleiding, werkt in samenwerking met het bedrijfsleven, praktijkgerichte onderzoeksprojecten uit. Dit versterkt de kwaliteit van de opleiding en maakt actuele kennis en onderzoeksresultaten beschikbaar voor de bedrijven.
Via de samenwerking met de hippische bonden (KNHS,FNRS en KWPN) is er ook intensieve betrokkenheid van hippische experts op allerlei gebieden. Al met al een samenwerking die de gehele branche op een hoger niveau brengt en tevens een aanjager is van nieuwe verdienmodellen. Dit wordt versterkt door de jaarrond kalender met inspiratiesessie, clinics en masterclasses die worden uitgevoerd met de Equestrum partners gedurende het jaar voor studenten en de branche. De basis van een lerende gemeenschap.
RSP is verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling en de strategie, vervult de rol van motor binnen de organisatie (projectbureau) en neemt de PR & Communicatie en de sponsorwerving en -begeleiding van Equestrum voor haar rekening.
All year round
Het prestigieuze CHIO Rotterdam in het Kralingse Bos is het grootste internationale outdoor paardensportevenement van Nederland. RSP is vanaf 2004 bij de organisatie betrokken en trof toen een gedateerd evenement aan waarvoor geen draagvlak meer was.
Aan de basis van de noodzakelijke vernieuwing lag een strategisch model van RSP met als peilers sport, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties (jeugd, onderwijs, senioren) en entertainment/ambiance.
De volgende stap was een all year round-aanpak van onder meer commercie. Het CHIO is uitgegroeid tot een unieke plek waar de BV Nederland elkaar treft. Het evenement heeft zich ontwikkeld tot een 12-maanden platform met corporate sponsoren, het MKB en familiebedrijven. Met circa 300 warme, zakelijke contacten is het CHIO Rotterdam hét zakelijke netwerkplatform van Nederland.
Wereldkaart
In 2018 beleefde het Concours Hippique International Officiel, één van de belangrijkste concoursen in de wereld, haar 70e editie. Zowel de sport als het evenement zijn fors gegroeid en hebben een veel mondialer en commerciëler karakter gekregen. Met het EK van 2019 is het event én de stad Rotterdam verder op de wereldkaart gezet en zodoende nog aantrekkelijker voor bedrijven en organisaties om zich aan te sluiten.
RSP tekent alweer voor het zeventiende jaar voor de conceptontwikkeling, de organisatie en de sponsorwerving en -begeleiding van CHIO Rotterdam
All year round
Het prestigieuze CHIO Rotterdam in het Kralingse Bos is het grootste internationale outdoor paardensportevenement van Nederland. RSP is vanaf 2004 bij de organisatie betrokken en trof toen een gedateerd evenement aan waarvoor geen draagvlak meer was.
Aan de basis van de noodzakelijke vernieuwing lag een strategisch model van RSP met als peilers sport, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties (jeugd, onderwijs, senioren) en entertainment/ambiance.
De volgende stap was een all year round-aanpak van onder meer commercie. Het CHIO is uitgegroeid tot een unieke plek waar de BV Nederland elkaar treft. Het evenement heeft zich ontwikkeld tot een 12-maanden platform met corporate sponsoren, het MKB en familiebedrijven. Met circa 300 warme, zakelijke contacten is het CHIO Rotterdam hét zakelijke netwerkplatform van Nederland.
Wereldkaart
In 2018 beleefde het Concours Hippique International Officiel, één van de belangrijkste concoursen in de wereld, haar 70e editie. Zowel de sport als het evenement zijn fors gegroeid en hebben een veel mondialer en commerciëler karakter gekregen. Met het EK van 2019 is het event én de stad Rotterdam verder op de wereldkaart gezet en zodoende nog aantrekkelijker voor bedrijven en organisaties om zich aan te sluiten.
RSP tekent alweer voor het zeventiende jaar voor de conceptontwikkeling, de organisatie en de sponsorwerving en -begeleiding van CHIO Rotterdam
Organisator Outdoor Brabant kreeg, van bezoekers en sponsors, een hoge waardering voor de enige Nederlandse landenwedstrijd voor vierspannen en diverse NK’s, EK’s en WK’s binnen de aangespannen sport. Daarom was Breda in 2016 de trotse gastheer van het koningsnummer in de mensport: het WK Vierspannen Paarden.
Rol RSP: verantwoordelijk voor gehele event.
Organisator Outdoor Brabant kreeg, van bezoekers en sponsors, een hoge waardering voor de enige Nederlandse landenwedstrijd voor vierspannen en diverse NK’s, EK’s en WK’s binnen de aangespannen sport. Daarom was Breda in 2016 de trotse gastheer van het koningsnummer in de mensport: het WK Vierspannen Paarden.
Rol RSP: verantwoordelijk voor gehele event.
De jonge John: “Ik kom uit een traditioneel Rotterdams arbeidersgezin. Mijn vader werkte in de haven als leidinggevende en ging qua mentaliteit voorop in de strijd. Mijn moeder was thuis voor de kinderen en ik was een nakomertje. Mijn vader overleed op mijn twintigste. Dat heeft me gevormd, ik heb al vroeg geleerd met tegenslagen om te gaan. Ik ben mijn ouders dankbaar dat ik een goede scholing heb gekregen. Op het Rotterdamsch Lyceum zat ik tussen kinderen van ondernemers en politici. Na het tweede jaar was er geen feestje meer waar ik niét bij was. Ik hou van mensen, samenwerken, van gezelligheid. Ook was ik altijd bezig met sport.”
Leerschool: “Na school heb ik 15 jaar gewerkt voor de beroemde Rotterdamse ondernemersfamilie Van ’t Wout. Van jongste bediende tot trader. Daar heb ik goed leren managen en verbinden. De periode Van ‘t Wout was voor mij een universitaire opleiding, ik heb daar zaken leren doen. Maar ook: het creëren van toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen. Je moet in iets de beste zijn. Bij RSP is dat in sponsorwerving en evenementenorganisatie. Daar hebben we een eigen concept voor: van meerdaagse sportevenementen naar een platform van 365 dagen per jaar. Het CHIO Rotterdam, wat we samen met het bestuur en de directie gebouwd hebben, is hiervan een mooi voorbeeld.”
Op eigen benen: “In 2002 begon ik voor mezelf. Met honkbal, mijn sport van vroeger. Na 2 jaar richtte ik RSP op. Ons werk is zonder overdrijven topsport; veeleisend, geen 9 tot 5 en ook geen concessies doen aan kwaliteit. RSP is uitgegroeid tot een professionele, maar platte organisatie met veel warmte, teamgeest en drive. Alle collega’s hebben een link met sport en zijn zeer gedreven. Je moet in dit vak honderd procent jezelf zijn en blijven, stevig in je schoenen staan, kunnen relativeren en incasseren. Ik ben dan ook rustiger en geduldiger geworden, je moet wel, maar ik houd wel vast aan onze koers. Ik hoef tot slot niet op de voorgrond te staan, wij kunnen prima ondergeschikt werken aan een hoger doel.”
Vergezicht: “Reclame en shirtsponsoring worden steeds minder belangrijk. Grote bedrijven en organisaties haken alleen nog aan als er, behalve return on investment, een sociaal maatschappelijke gedachte achter zit. In de ‘nieuwe wereld’ neemt het clubhuis een centrale rol in: de sociale, verbindende rol van sport in de lokale gemeenschap. RSP wil nog meer betekenen voor de sportwereld in Nederland, de stad en de regio : voor een nieuwe maatschappij met oog voor mensen. Warm, respectvol, professioneel, transparant en samenwerkend.”
De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) vroeg RSP voor de organisatie van de EK Dressuur Junioren en Young Riders in Ermelo, 2009. Tijdens de finale zat een recordaantal van 2.500 enthousiaste toeschouwers op de tribunes.
RSP was verantwoordelijk voor de eventorganisatie
Als onderdeel van Outdoor Brabant, werd in 2011 wordt het FEI Europese Kampioenschap Vierspannen gehouden, voor het eerst sinds 30 jaar. IJsbrand Chardon werd winnaar individueel klassement, nog zijn enige titel die ontbrak. In het landen klassement ging het Nederlandse team met de eerste prijs naar huis. Het EK trok veel bezoekers die, evenals de sponsors, een hoog waarderingscijfer gaven.
Rol RSP: verantwoordelijk voor gehele event
Internationale media-aandacht
De internationale hippische sportfederatie (FEI) wees het Kralingse Bos in Rotterdam aan als locatie voor de Europese Kampioenschappen Dressuur 2011, één van de belangrijkste dressuurevenementen ter wereld. Met circa 60.000 bezoekers uit binnen- en buitenland kreeg het EK ruime internationale media-aandacht.
Sportbeleid Rotterdam
Dit EK was tevens hét toernooi waar duidelijk werd hoe de deelnemende landen ervoor stonden in aanloop naar de Olympische Spelen in Londen. Ook daarom paste dit kampioenschap precies binnen het sportbeleid van de gemeente Rotterdam dat graag absolute topsport aan haar stad verbindt.
Net zoals bij CHIO Rotterdam tekende RSP voor, tijdens en na de Europese Kampioenschappen Dressuur voor de organisatie, PR & Communicatie en de sponsorwerving en –begeleiding.